· 

dit moet je luisteren (mijn muziekfavorieten)

The Weeknd:

 

Ik vond The Weeknd al sinds hun ‘Starboy’-album, maar ook daarvoor al wel deels, goed, maar nu hun nieuwe Album / EP (ik weet niet welk van de twee het is) ‘My dear Melancholy’ uit is gekomen werd ik weer aan de oudere muziek van The Weeknd herinnert en ben ik gaan genieten. De elektrisch klinkende ritmes maken namelijk bijna elk lied lekker. De energie die ik krijg van 'Rockin'' en 'Can't feel my face', wordt nu afgewisseld met de emotioneler liedjes van 'My dear Melancholy', zoals 'Call out my name' en 'Privilege'. 

Mijn favorieten zijn: ‘Call out my name’, ‘Rockin’’, ‘False Alarm’, ‘Sidewalks’ en ‘Can’t feel my face’. 

Nuggets – Mura Masa ft. Bonzai:

 

Mura Masa heeft al wel eerder liedjes gemaakt die ik wel leuk vond, maar toen ik dit liedje hoorde, was voor mij wel duidelijk dat dit mijn favoriet is van Mura Masa. Je moet even door het begin heen luisteren (dat is een beetje saai vind ik), maar dankzij het rustigere begin is het refrein extra geweldig. Want als ik de ritmische zang hoor in dat refrein wil ik gewoon bewegen en dansen. En dat doe ik dan ook eigenlijk altijd. Misschien ook wel omdat mensen uit mijn vriendengroep voor gym eens dans hadden gemaakt op dit lied. 

Dave Budha:

 

Dave Budha maakt Nederlandstalige zang en rap liedjes, maar ze zijn anders dan je denkt bij Nederlandstalige zang en rap. Al zijn liedjes hebben een extra laag, het is niet zo simpel als het klinkt. Het zijn fijne ritmes en goede teksten, waarmee Dave Budha een eigen wereld creëert in zijn liedjes. En dat is erg, erg fijn.
Mijn favorieten zijn: ‘Ramses’, ‘Raamuit’, ‘Tuinen van het licht’ en ‘Waaier’. Vooral ‘Raamuit’ is echt heel erg leuk, al is die wel wat ouder dan de anderen. Oja: de covers van zijn album en ook van zijn singles zijn echt heel erg mooi. 

Kendrick Lamar:

 

Alles wat Kendrick doet, vind ik geweldig. Hij kan kapot goed rappen in zijn liedjes met teksten die kritiek geven op de samenleving (maar niet op zo’n vervelende, zeurderige manier, maar op een coole manier), maar hij kan ook een mega goed album produceren voor Black Panther met alleen maar vette liedjes met vette artiesten. Alles wat Kendrick doet is gewoon aan. Vooral HUMBLE. is echt vet, vet, vet.
Mijn favorieten: HUMBLE., LOYALTY. FEAT. RIHANNA. en DNA.. 

Ice Ice Baby -  Vanilla Ice:

 

Dit liedje is niet heel nieuw (eigenlijk is het al uitgebracht in 1990, twaalf jaar voordat ik überhaupt geboren was), maar het is nog altijd heerlijk. Het begin is een heerlijk rap stuk, maar dan komt het refrein. En dat is het moment dat ik echt niet meer stil kan zitten. Het is echt een heel erg fijn ritme en het is gewoon echt een heel fijn ritme. Ik hou er van. 

Wende – MENS:

 

Wende haar laatste album is in het Nederlands. En dat is echt geweldig. Het zijn niet de meest vrolijke liedjes, maar wel heel erg mooie liedjes. Er wordt op de liedjes niet echt gezongen, maar ook weer niet echt rap. Maar het is wel echt heel erg mooi. De liedjes gaan dus over iets diepere onderwerpen zoals terrorisme, misbruik en geweld, wat echt perfect bij haar stem past.
Mijn favorieten zijn: ‘deze gin’ en ‘schone handen’. Die zijn echt vet mooi.

Khalid:

 

Khalid heeft om eerlijk te zijn een beetje iets zeurderigs in zijn stem, maar juist omdat hij dat heeft, wordt zijn muziek altijd heerlijk. Het legt in al zijn liedjes veel emotie, maar ondanks het zeurderige zijn de liedjes dus niet zeurderig. Khalid komt vooral op veel liedjes als feature voor, maar ook liedjes van hemzelf zijn echt heel leuk.
Mijn favorieten zijn: ‘Young, dumb, broke’, ‘Saved’, ‘Location’ en ‘lovely’. De laatste is van Billie Eilish (ook heel vet) en daar is hij dus een feature op. 

All my friends – Snakehips ft. Chance the Rapper & Tinashe:

 

Dit liedje kende ik al best wel een tijdje, maar ik ontdekte hem laatst via een openbare afspeellijst van Spotify weer en sinds die tijd ben ik weer fan. Het liedje geeft me echt een hele fijne vibe en is ook niet al te langzaam, waardoor ik er gewoon heel goed op ga. Sowieso vond ik Snakehips en Chance the Rapper altijd al vet en ook Tinashe doet het echt goed op dit liedje. 

Ronnie Flex – NORI:

 

Ronnie’s nieuwe album is anders. Het is iets harder dan Rémi (zijn vorige album), maar zeker weten even goed. En ik moet toegeven dat ik meestal niet zo heel grote fan ben van Nederlandstalige top 50-rap, maar Ronnie Flex maakt daar zeker weten een hele grote uitzondering op. En dat is dan ook zeker weten het geval bij dit album.
Mijn favorieten: ‘Kan niet kiezen’, ‘Atletiek’ en ‘2 cups’. Die zijn echt leuk.

Naaz:

 

Ik hou van alles wat Naaz doet. Eigenlijk vind ik alle liedjes geweldig en ook haar cover van ‘Ultralight Beam’ is echt heeeel erg goed. Ze zegt zelf dat ze binnen het genre ‘quirkpop’ (pop waarbij niet alles perfect is) valt en dat past zo goed bij haar en het maakt haar alleen maar meer geweldig en leuker. Ook heel leuk: ze gebruikt in al haar liedjes ook non-instrumentale geluiden (per liedje kun je er één zien bij haar nieuwe EP). En de heeft dus een nieuwe EP. Echt genieten. Nog iets waarom ik ervan hou: het is vrolijk en geen gezeur.
Favorieten zijn: ‘Loving Love’, ‘Words’ en ‘As Fun’.